«Світ ловив мене, та не спіймав», — писав колись Григорій Сковорода. «НУО шукали мене, та не вполювали», — вторять тепер українські комунікаційники.
Вероніка Кобзиста, СЕО комунікаційної агенції 9.Department
Я не відкрию Америку, якщо скажу, що знайти комунікаційного менеджера в громадську організацію зараз складніше, ніж червону руту з пісні Івасюка.
Причин багато, але пропоную розглянути найістотніші.
Понад 6,8 млн українців перебувають зараз за кордоном. Комунікаційні менеджери, які виїхали в Європу, підтягують знання мов і залишаються працювати в інших країнах.
З початку повномасштабного вторгнення кількість благодійних організацій зросла на 74%. На початок 2024 року в Україні діяло понад 200 тис. НУО. Звісно, не всі вони потребують комунікаційних відділів, але навіть якщо поділити на два — все одно попит великий.
Між громадським сектором, державними органами й міжнародними організаціями точиться змагання за професіоналів. І перші двоє часом програють останнім. Донорські структури часто пропонують зарплату з привʼязкою до курсу долара та повний соціальний пакет.
Менш очевидна, але не менш важлива причина — трансформація ринку попиту на ринок пропозиції. Через емоційні стани продуктивність членів команди істотно падає. І на один і той самий обсяг робіт тепер потрібно утричі більше часу.
З початку повномасштабного вторгнення кількість благодійних організацій зросла на 74%. На початок 2024 року в Україні діяло понад 200 тис. НУО. Звісно, не всі вони потребують комунікаційних відділів, але навіть якщо поділити на два — все одно попит великий.
Що робити
По-перше, прийняти те, що як раніше вже не буде. Забудьте, що прийде одна людина і зробить усе — і стратегію напише, і статтю в газету, і дизайн картинки на допис, і таргет із контекстною рекламою налаштує. Навіть якщо ви таку знайдете, є ймовірність, що скоро їй набридне бути і стратегом, і виконавцем.
По-друге, визначте, нащо вам комунікації.
Що ви плануєте за їхньою допомогою досягати? Тут буде корисно мати комунікаційну стратегію. По шаблону ви можете спробувати її заповнити самостійно, а згодом показати знайомому комунікаційнику. Також зараз донори пропонують гранти на організаційний розвиток, які покривають зокрема й такі види робіт.
Пріоритезуйте. Хочеться і сайт, і фейсбук, ще й інстаграм? І колонки кожного тижня писати? А ще тікток і лінкедін! Але бюджет не гумовий, і вільних рук немає. Ви маєте поставити собі чесне питання: «Шоб шо?». Якщо ви ще працюєте на локальному рівні, не рвіться на старті в міжнародні медіа. Визначити вашу потребу можна як самостійно, так і за допомогою досвідченого комунікаційника.
Якщо бюджет не дозволяє взяти висококваліфікованого спеціаліста, використовуємо формулу «джун із потенціалом + автоматизація + консультація експерта».
Прописані правила та шаблони допомагають істотно зменшити кількість помилок і пришвидшити роботу. Наприклад, на сторінці виходить декілька видів дописів: про команду, звіти про збори, інтервʼю і ще кілька рубрик. У такому динамічному просторі зменшення кількості творчості й імпровізації покращує результат. Якщо ваш працівник може більшу частину часу рухатися за шаблоном, ви уникнете кількох раундів редактури та пропущених дедлайнів.
Подякуйте розробникам за АІ-інструменти та не цурайтеся їх використовувати. Наприклад, чат GPT чудово дасть раду з коротким дописом, перекладом тексту, написанням стратегії тощо. Вам залишиться лише відредагувати. А нові АІ-розширення Adobe Photoshop зможуть за кілька секунд прибрати чи додати елементи на зображення або ж узагалі створити нове. Тобто робота, на яку можна було закласти першочергово години 2-3, буде виконана за 15 хвилин із перекуром.
І якщо ви керівник, то беріть відповідальність і на себе. Не вийде просто кинути комунікації на нову людину чи навіть старожила, якщо за процесом створення цих комунікацій немає контролю. Можна, звісно, себе жаліти й говорити, що ринок праці з’їхав із глузду, але ж ми — все одно його частина. Сформуйте пропозицію, зрозумійте, чого хочете від вашого майбутнього комунікаційника та обов’язково визначте, а що ж ви можете йому дати.